Sådan reducerer du bekymringsrynken og panderynker med glow roller og faceyoga

I denne video viser Ansigtsyoga Instruktør Niki Terlich hvordan du både kan forebygge og reducere "frownies", altså bekymringsrynken mellem brynene og panderynker med ansigtsyoga øvelser og vores krystal ansigtsrulle.

Krystalrullens teksturende er nemlig særlig effektiv til at løsne op i den spændte muskel, der er skyld i bekymringsrynken. 

Hvorfor får man bekymringsrynken?

Overdrevet spænding i frontalis, corrugator og procerus musklerne medvirker både til horisontale panderynker og vertikale rynker mellem brynene. En overaktiv frontalis, som konstant løfter øjenbrynene, påvirker også nabomusklen orbicularis oculi, som bliver underspændt og slap. Dette medfører løse eller hængende øjenlåg, asymmetriske øjne og manglende toning af øjenområdet generelt.

Nikis 1. tip mod bekymringsrynken - Frownies rynkeplaster

Frownies rynkeplaster er et plaster du klistrer fast mellem brynene og i panden inden du skal sove, for at udglatte rynkerne og forhindre du danner spændingsrynker om natten. Det lyder måske lidt skørt, men det virker altså! De kan bl.a. fås på amazon.co.uk.

Nikis 2. tip mod rynker - Ansigtstræning af corrugator musklen

Brow press hedder ansigtsyoga øvelsen som bl.a. reducerer bekymringsrynken. Derudover styrker øvelsen orbicularis oculi, og balancerer og afspænder frontalis, corrugator og procerus. Som bonus hjælper den frontalis med at strække sig nedad hvilket også reducerer panderynker. Altså virkelig mange fordele i én superlet ansigtsøvelse!

Sådan gør du:

  • Placér den nederste del af håndfladerne ovenpå øjenbrynene, så de dækker så meget af brynet som muligt.
  • Slap af i panden og læg fingrene hen over panden.
  • Pres håndfladerne ind mod panden og træk muskel og hud let udad og opad, så området mellem øjenbrynene strækkes ud. Hold presset.
  • Klem øjnene fast sammen og forsøg at bevæge øjenbrynene nedad med musklerne, mens hænderne yder modstand ved at trække ud og op.
  • Hold spændingen i musklerne i 30 sekunder, slap af og gentag øvelsen.

Vil du lære flere faceyoga øvelser, så tag et kig på Holistisk Hudterapeut skolens grundforløb i faceyoga her samt uddannelse til Ansigtsyoga instruktør her.

Nikis 3. tip mod 11tallene i panden - massage med ansigtsruller

Udover at rulle glow rolleren over 11tallene ligesom Niki gør i videoen, er den også perfekt at bruge mens du ser Netflix, da glow rolleren er super nem og hurtig at bruge. Se den lidt som en "alt i én" ansigtsrulle, der både sætter gang i blodcirkulationen med sin teksturende og fjerner væskeophobninger med sin glatte side.

Tekstursiden (den nubrede ende af krystalrullen)
Bruges de steder, hvor du vil stimulere blodgennemstrømningen. Denne massageteknik giver ekstra næring til huden og en øget glød. Brug tekstur-delen der, hvor huden trænger til lidt ekstra glød og liv, som f.eks. over panderynken, kragetæerne, gamle acne ar, hals og hage.

Den glatte krystal-ende
Denne glatte krystal kender du sikkert fra de alm jaderuller og den bruges til blid lymfedrænage samt mod ømme ansigtsmuskler, og til at køle huden ned, efter du har brugt tekstur-delen. Lymfedrænage hjælper lymfevæsken kærligt på vej i den rigtige retning. Den fjerner væskeophobninger og affaldsstoffer fra ansigtet, og giver et rent og klart udseende. Når du afspænder ømme muskler i ansigtet, forebygger du rynker, idet de opstår af gentagne spændinger i ansigtet.

Niki bruger Ametyst glow rolleren i videoen, læs mere om den her.

← Forrige Næste →